50 års jubilerande piloter

|

50 års jubilerande piloter i Östersunds flygklubb

Björn Ericson Tandsbyn Gunnar Dalén Hoting, Jim Eriksson Ilsbo
och en Piper
Caribbean årsmodell 1960.
 

Ett unikt jubileum firandes på Optand flygfält lördag 1 oktober. Jämtlandsbördige Jim Eriksson Ilsbo och Björn Ericson Tandsbyn flög upp för flygcertifikat hösten 1966 i en Piper PA-22-150 Caribbean årsmodell 1960.

Dessa båda herrar fick nu möjligheten att fira 50 års jubileum i samma originalmaskin på Optand flygfält lördagen 1 oktober tillsammans med flygplansägaren Gunnar Dahlén och många gratulerande flygklubbsmedlemmar. Flygplanet finns fortfarande kvar på Optand restaurerat och i mycket fint skick, dock inte i flygklubbens ägo. Flygningen bjöd sannolikt på ett, för Sverige, unikt jubileum där piloter och flygplan kunde återförenas på samma plats efter 50 år!

Björn Ericsons pappa Hugo Ericson från Tandsbyn var en av flygets fäder i Sverige och skapade 1964 tillsammans med flera entusiaster en svensk avdelning för Experimental Aircraft Association, en amerikansk förening som möjliggör egna hemmabyggda flygplan utifrån tydliga kvalitets- och säkerhetskrav. Pappa Hugo byggde som ung ett eget flygplan hemma i Tandsbyn 1936, drygt 30 år efter bröderna Wrights flygning i Kitty Hawk, USA. Det blev sedermera sex egenhändigt byggda flygplan för Hugo. Sonen Björn skolades tidigt in i flygets härliga värld och har flugit för landslaget i precisionsflygning på 1980-talet. Han fortsätter alltjämt med flygsport i Östersunds flygklubb.

Jim Eriksson har flugit kommersiellt i många år och är nu styrelseledamot i Kungliga Svenska Aeroklubben samt arbetar för Transportstyrelsen Luftfart. Jim besöker frekvent sina hemtrakter och flygklubben på Optand.

Östersunds flygklubb avslutade lördagen med en höstfest där jubilarer och många medlemmar njöt av god mat, bilder, filmer och många goda historier. Östersunds flygklubb växer nu med många flygelever som vill börja flyga klubbens fina flygplan. Flygklubben satsar tydligt på ett modernt flygande med miljöåtgärder, t ex som att flyga på mer akrylatbetonat flygbränsle. Flygklubben har också investerat i ett modernt effektivt flygplan som drar hälften så mycket bränsle som äldre traditionella flygplan, men med goda prestanda. Flygklubben satsar i sammanhanget mycket kraft att hålla Optand flygfält i fint skick till gagn för de många typerna av föreningsverksamhet som bedrivs i anslutning till och på flygfältet.

Flygning var roligt och fostrande för två ynglingar 1966. Flygsport i alla former är alltjämt roligt och lockande för både kvinnor och män, ung som gammal. Fler är välkomna att delta i en fin gemenskap på Optands flygfält. Nästa år fyller Östersunds flygklubb 80 år!

/Pär Byenfeldt
Östersunds Flygklubb


 

Lägg till kommentar

Säkerhetskod
Uppdatera