Klubben

Östersunds flygklubb har idag två flygplan, en Diamond DA40 TDI från 2004 samt en Flight Design CT från 2011. Den senare inköpt 2023. Båda två är moderna flygmaskiner men de skiljer sig åt på flera punkter. Bland annat så är DA40:n fyrsitsig och har en snål dieselmotor medan CT:n är tvåsitsig och har bensinmotor. De drar båda ungefär 18 liter per timme.

Klubbens flygplan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Diamond DA40 TDI
Motor: TAE Centurion 2.0 135 hk
Tillverkningsår: 2004
Antal platser: 4
Marschfart: 110 knop
Aktionstid: Ca 6 timmar

SE-LVA är en Diamond DA40 TD och det flygplan som används för de flesta uppgifter i klubben. Diamond DA40 är en modern maskin som byggts av kompositmaterial i Österrike.

DA40 är inte så snabb som den ser ut, däremot är den snål. Tack vare låg vikt, slanka former, constant speed-propeller och dieselmotor går det att flyga SE-LVA med en marschhastighet på cirka 110 knop och en förbrukning på 18 l/tim. Alltså ungefär 200 km/tim och 0,85 liter per mil. En perfekt resemaskin med lång räckvidd. Vår DA-40 har serienummer 93 och är tillverkad 2004.

SE-LVA används till:

  • Privatflygning, alltså att medlemmarna hyr flygplanet för privat flygning
  • Skolning
  • Brandflyg och FFK-flygningar

Under hösten 2008 uppgraderades motorn till en 2,0 liters Thielert, istället för den 1,7 liters motor den levererades med. Läs mer om DA-40 HÄR.

Flight Design CTLS
Motor: Rotax 912 ULS
Tillverkningsår: 2011
Antal platser: 2
Marschfart: 220 km/tim
Aktionstid: Ca 7 timmar

Vår Flight Design CTLS, SE-LRB, är senaste tillskottet i klubben.
Flight Design är en tysk flygplanstillverkare som specialiserat sig på mindre flygmaskiner och precis som vår DA40 är CTLS byggd av kompositmaterial.
SE-LRB är en rymlig, högvingad tvåsitsig maskin full med modern utrustning.
SE-LRB har till exempel glass cockpit (datorskärmar istället för klassiska instrumentklockor), autopilot och räddningsskärm. Ytterligare en modern detalj är att CTLS har ett läge på klaffen som är negativ (klaffen går ett steg uppåt). Sammantaget gör det här LRB till en snabb, snål, bekväm och säker flygmaskin.

SE-LRB används till:
– Privatflygning
– Skolning
– Brandflyg och FFK-flygningar